Burger merupakan antara makanan popular di Malaysia. Dari kafe hipster hingga ke gerai jalanan, pilihan menu yang ditawarkan hampir tidak ada hadnya. Tidak salah saya katakan burger adalah makanan utama rakyat Malaysia dan berada dekat di hati rakyat Malaysia. Malah banyak rancangan di You Tube Channel terutama dari luar negara yang mencuba burger Malaysia akan mengatakan ia yang terbaik!!!
Namun perniagaan burger ini bukanlah mudah seperti di war-warkan. Terdapat pelbagai faktor yang menyebabkan kegagalan sesebuah kedai burger.
Jumlah pelanggan yang tidak menentu:
Anda tidak semestinya akan mendapat puluhan pelanggan setiap hari. Ia bergantung kepada banyak faktor, ada kemungkinan anda tidak dapat menjual sebiji burger pun dalam sehari. Ini boleh mengganggu proses untuk membuat anggaran untung dan belanja pada tempoh akan datang. Pendek kata, Anda tidak mempunyai “repeat” customer membeli burger anda.
Pelanggan tidak ramai seperti dulu, sekarang pelanggan agak slow terutama hari bekerja.
Cuaca:
Antara faktor yang akan mendatangkan kesan kepada jumlah pembeli, seperti hujan lebat. Cuaca yang buruk juga boleh mendatangkan kerosakan ke gerai burger anda.
Faktor keselamatan:
Anda patut mengambil kira keselamatan lokasi sebelum berniaga. Risiko keselamatan yang paling besar sudah tentulah kecurian wang jualan.
Tempoh balik modal:
Tempoh balik modal boleh mencecah sehingga 12 bulan. Tempoh yang lama ini memerlukan kesabaran yang tinggi. Jika tidak, pelaburan anda dalam perniagaaan ini sia-sia.
Harga barang Meningkat
Kenaikan harga barang memberi tekanan kepada perniagaan dengan keuntungan yang menyusut, kekurangan pelanggan lagi, jualan yang tak meningkat. Kadang2 boleh bayar gaji staf je.
Apa yang anda biasa lakukan untuk mengatasi masalah jualan Kedai Burger anda. Modal dah keluar hingga RM5000 tetapi jualan semput dan jika anda tidak ambil tindakan, sudah pasti kedai burger anda akan tutup.
Iklan Tradisional
Masih menggunakan iklan tradisonal membuat banner atau flyer. Upah orang hantau flyer rumah ke rumah tapi kena tipu. Menanggung upah iklan yang mahal dan tak berbaloi. Upah iklan kadang2 cecah ribuan ringgit, itu tak termasuk yang kena scam. Duit dah bayar tapi iklan entah ke mana.
Buat Akaun Media Sosial
Membuat akaun media sosial dengan harapan dapat FYP atau viral tapi hingga kini tak menjadi. Malah kerja utama anda ialah membuat konten untuk Tik Tok, FB, Instagram kerana ia memerlukan komitmen tapi tiada hasil. Kononnya mula-mula buat media sosial dalam hati, pasti viral video aku ini tapi ia cuma harapan palsu.
Buat COD
Salah satu cara ialah membuat COD dimana anda berharap ianya menjadi satu cara meningkatkan pendapatan kedai burger anda ialah melalui COD tetapi masalah utama ialah mencari pelanggan.
Macam mana nak COD kalau orang tak kenal anda. Maka anda daftar di GRAB food dengan harapan dapat jualan melalui aplikasi terkenal ini. Namun ia tidak menjadi kerana bukan anda seorang sahaja yang menjual burger di daerah anda. Ada berpuluh orang malah ada yang telah berniaga berpuluh tahun.
Mulut Ke Mulut Secara Peribadi
Anda membuat marketing mulut ke mulut atau whatapps ke whaapps degan harapan ada rakan-rakan yang akan membeli burger anda. Pada mulanya agak ramai ahli keluarga yang memberi sokongan tetapi takkan tiap-tiap hari mereka nak makan burger. Lagipun marketing jenis ini bukan ramai. Ianya hanya ahli keluarga dan rakan terdekat sahaja.
Secara peribadi saya nak tanya, adakah cara di atas ini akan berjaya?
Saya ketahui semua pihak akan membuat tindakan seperti diatas tetapi adakah anda tahu bahawa terdapat satu teknik iklan berbayar yang tidak diketahui oleh ramai peniaga Kedai Burger atau peniaga fizikal terutama https://www.shopeefunnel.online/2024/05/bagaimana-fb-ads-setempat-membantu.html bahawa anda boleh memaksimumkan jualan kedai burger anda paling tinggi di kawasan anda.
Saya berani katakan bahawa anda pasti melonjakkan perniagaan anda hingga 5X kali ganda kerana ramai peniaga terutama peniaga kecil seperti kedai burger tidak ketahui rahsia ini. Biasanya teknik ini digunakan oleh ramai peniaga digital atau bisnis onien dan and apasti menganggap hanya mereka yang menjual secara online sahaja akan menggunakan teknik ini.
Tetapi teknik atau iklan berbayar ini sebenarnya amat cocok dengan perniagaan fizikal dan kosnya lebih murah berbanding kos perniagaan digital ini .
Apakah teknik yang saya maksudkan ialah FB ADS Setempat;